Gymnasium-leerlingen CCC ronden schooljaar af met creatieve vertalingen van Griekse verhalen

De afgelopen weken zijn de leerlingen uit klas 1 t/m 4 druk bezig geweest om de lesstof van de vakken Grieks en Latijn op een creatieve manier te verwerken

ZWOLLE – Een musical, animaties en verfilmingen van diverse Griekse mythes en verhalen. Het kwam vanmiddag allemaal voorbij tijdens het Online Podium van het Orfeo. Dit bij het gymnasium van het Carolus Clusius College.

Creatieve verwerking

De afgelopen weken zijn de leerlingen uit klas 1 t/m 4 druk bezig geweest om de lesstof van de vakken Grieks en Latijn op een creatieve manier te verwerken. Van het verhaal van de weduwe van Efese, naar Hercules, Julius in lectica tot aan de Cycloop en Olympus in lockdown. Leerlingen maakten uiteenlopende creaties, die de school niet onopgemerkt voorbij kon laten gaan. Ouders, klasgenoten en docenten zijn tijdens het Orfeo Online Podium door de leerlingen meegenomen in de Griekse mythologie.

Orfeo online podium

‘We vinden het belangrijk dat de leerlingen een podium krijgen om hun talenten te tonen. De afgelopen maanden heeft het onderwijs op een andere manier plaatsgevonden. Buitenschoolse activiteiten konden helaas geen doorgang vinden, maar zijn wel belangrijk voor de ontwikkeling van de leerlingen. Om de creativiteit en de interactie tussen onze leerlingen te benutten is het Orfeo Online Podium tot stand gekomen. Er zijn zoveel mooie creaties gemaakt die we mochten laten zien aan medeleerlingen, ouders en collega’s’, vertelt Michael Buijkx, docent Grieks en Latijn op het CCC.

Musical

Een van de optredens tijdens het Online Podium was een heuse musical. Deze is door de Orfeo-leerlingen uit klas 2 zelf geschreven en geproduceerd. De musical vertelde het verhaal over de goden van de Olympus in lockdown. Elke leerling uit klas 2 vervulde een rol binnen de musical, die overigens geheel in het Engels is opgevoerd. Uiteraard zijn de coronamaatregelen strikt gehandhaafd. De leerlingen acteerden op 1,5 meter afstand van elkaar en bij het zingen van de liedjes had elke leerling een faceshield op.

Samenwerking

In elk optreden kwam de onderlinge samenwerking tussen de leerlingen goed naar voren. Leerlingen uit klas 4 verfilmden bijvoorbeeld een vertelling van een verhaal dat tijdens de les in het Latijn gelezen was. Op 9 verschillende thuislocaties maakten leerlingen zelf delen van de film die uiteindelijk gemonteerd werd tot een geheel. Het is een mooi voorbeeld hoe leerlingen tijdens het onderwijs op afstand toch op een creatieve manier konden samenwerken aan een gezamenlijk project.

Trots

Docent Grieks/Latijn Joost Kooiman: ‘We zijn erg trots op onze leerlingen en kijken met plezier terug op deze succesvolle eerste editie. We zijn blij dat we het schooljaar op deze manier met elkaar konden afsluiten voor het vak Grieks/Latijn. Wij, maar ook zeker de leerlingen en hun ouders waren zeer enthousiast over de creatieve vertalingen en optredens die vanmiddag vertoond werden. Wat ons betreft is een traditie geboren.’