Onderzoek toont aan dat 46% van recyclebaar afval bij het restafval belandt

Nederlanders recyclen slechts 54% van het recyclebare afval

ZWOLLE – Uit een onderzoek naar het recyclinggedrag van Nederlanders, uitgevoerd door onderzoeksbureau OnePoll, blijkt dat Nederlanders aangeven 46% van het recyclebare afval bij het restafval te plaatsen.

Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van DS Smith, één van de leidende verpakkings- en recyclingorganisaties ter wereld.

• Nederlanders recyclen slechts 54% van het recyclebare afval, met onduidelijkheid over de recyclebaarheid van verpakkingen als één van de voornaamste redenen.
• Ruim 67% plaatst afval – in het geval van twijfel – bij het restafval. Hierin blijken Nederlanders voorzichtiger dan de gemiddelde Europeaan.
• Respondenten uit Overijssel geven aan 59% van het recyclebare afval daadwerkelijk te recyclen.
• DS Smith roept op om recyclen makkelijker te maken voor de consument.

Uit het onderzoek volgt daarnaast dat een groot deel van de Nederlanders belang hecht aan recyclen:
ruim 44% geeft aan zich wel eens schuldig te voelen over het onvoldoende recyclen van afval.


Maar in de praktijk belandt bijna de helft van het recyclebare afval alsnog bij het restafval, mede door de onduidelijkheid over de recyclebaarheid van productverpakkingen.
“We zien dat consumenten graag bijdragen aan het milieu, maar ook dat dit in de praktijk vaak lastig blijkt,” licht Philip Bautil, Managing Director Benelux van DS Smith toe.

“Dit komt met name doordat veel verpakkingen nog niet recyclebaar zijn of doordat het onduidelijk is hoe een verpakking gerecycled kan worden. Samen met de Ellen MacArthur Foundation hebben wij daarom onze Circular Design Principles gelanceerd om bedrijven te ondersteunen bij het ontwerpen en correct labelen van herbruikbare en
recyclebare verpakkingen. Zo hopen wij het voor consumenten makkelijker te maken om bij te dragen aan de circulaire economie.”

Oorzaken voor twijfel bij recyclen



Gemak en onoplettendheid blijven belangrijke oorzaken van suboptimaal recyclen. Maar ook wanneer consumenten wél bewust een poging doen, blijkt correct recyclen niet altijd eenvoudig. De voornaamste oorzaak is de verpakking zelf: ruim 68% van de ondervraagden controleert geregeld het etiket van een verpakking, maar ruim 58% geeft aan meer dan eens in de war te raken over wat de recyclinginformatie daarop betekent. Andere genoemde oorzaken zijn de onduidelijkheid over hoe verpakkingen te recyclen waar etensresten op zitten of verpakkingen die uit meerdere, niet te scheiden materialen bestaan. 75% van de ondervraagden geeft aan de recyclingregels in de eigen woonplaats daarentegen redelijk tot zeer duidelijk te vinden.

‘Risicomijdende recyclers’ versus ‘wensrecyclers


Nederlanders blijken bovengemiddeld voorzichtig in hun recyclingkeuzes. Zo blijkt dat ruim 67% van deNederlanders afval in het geval van twijfel toch maar bij het restafval plaatst, bijvoorbeeld omdat zij de
recyclingstroom niet willen vervuilen. Bijna 15% geeft aan wel het risico te nemen en het afval in de recyclebakken te gooien. Hiermee wijkt de verhouding tussen zogenaamde ‘risicomijdende recyclers’ en ‘wensrecyclers’ af van de Europese verdeling: in Europa gooit 41% het afval bij twijfel bij het restafval. 27% neemt het risico en gooit het afval alsnog in de recyclebakken.

Recyclinggedrag in het afgelopen kwartaal

Ook in het afgelopen kwartaal blijven Nederlanders vrijwel onverminderd hechten aan recyclen. Iets meer dan 6%, geeft aan in deze periode minder afval te recyclen. De voornaamste reden hiervoor is dat zij omwille van de veiligheid liever niet naar de recyclingbakken lopen, gevolgd door de reden dat zij nu meer tijd hebben om manieren te vinden hun hoeveelheid afval te reduceren. Bijna 18%, geeft aan nu juist meer afval te recyclen. De voornaamste reden hiervoor is dat zij nu meer tijd hebben om het
recyclen thuis goed te organiseren. Een andere reden is dat zij nu meer wegwerpmaterialen gebruiken.

Recyclinggedrag in Overijssel


Respondenten uit Overijssel geven aan 59% van het recyclebare afval daadwerkelijk te recyclen. Bijna 38% geeft aan zich wel eens schuldig te voelen over het onvoldoende recyclen van afval. 72% van de
respondenten uit Overijssel geeft daarnaast aan geregeld het etiket te checken, maar 50% geeft aan meer dan eens in de war te zijn geraakt over wat de recyclinginformatie daarop betekent. 80% laat weten de recyclingregels in de eigen woonplaats redelijk tot zeer duidelijk te vinden.

De respondenten uit Overijssel blijken overwegend risicomijdend in hun recyclinggedrag: 63% plaatst afval in het geval van twijfel toch maar bij het restafval. Bijna 20% geeft daarentegen aan wel het risico te nemen en het
afval in de recyclebakken te gooien. Daarmee heeft Overijssel het hoogste percentage wensrecyclers van alle ondervraagden in Nederland. Ook in Overijssel is het recyclinggedrag het afgelopen kwartaal overwegend gelijk gebleven. Wel geeft ruim 16% aan meer te recyclen en bijna 10% geeft aan juist minder te recyclen.

DS Smith lanceert Circular Design Principles


DS Smith heeft zich ten doel gesteld dat alle in 2025 geproduceerde verpakkingen 100% herbruikbaar of recyclebaar zijn. Momenteel gebruiken alle productielocaties van DS Smith al 100% oud papier als
primaire grondstof. Daarnaast werkt DS Smith eraan om zijn CO2-emissie in 2030, per ton geproduceerd karton, te verminderen met 30%. Met het lanceren van de Circular Design Principles, in samenwerking met de Ellen MacArthur Foundation, draagt DS Smith bij aan het verder vergemakkelijken van recyclen, en ondersteunt DS Smith consumenten en andere verpakkingsorganisaties in de transitie naar een circulaire economie. De principes zijn ontwikkeld om afval en vervuiling al vanaf de tekentafel te voorkomen, en vormen het uitgangspunt voor ieder ontwerp binnen DS Smith.


We beschermen merken en producten – Verpakkingen beschermen producten en alle
grondstoffen die erin geïnvesteerd zijn.

We optimaliseren materialen en ontwerpen – Een geoptimaliseerd gebruik van
verpakkingsmaterialen spaart grondstoffen uit en vermindert afval.

We maximaliseren efficiëntie in de supply cycle – De verpakking maakt supply cycles
efficiënter, van de verwerker tot de consument.

We behouden en herwinnen materialen – We beperken afval door verpakkingsmateriaal zo
lang mogelijk in gebruik te houden. We kunnen de ‘verpakkingskringloop’ voor klanten in 14
dagen sluiten door verpakkingsmateriaal te recyclen in nieuwe producten.

DS Smith’s Circular Design Principles zijn:

We vinden betere oplossingen – We moedigen onze ontwerpers aan om de status quo steeds op de proef te stellen en klanten te ondersteunen in de transitie naar een circulaire economie.
Op 24 juni organiseert DS Smith een webinar in samenwerking met de experts van de Ellen MacArthur Foundation, om stakeholders mee te nemen in het toepassen van de Circular Design Principles in hun
eigen praktijk.

Om u in te schrijven en voor meer informatie, kunt u terecht op de volgende website:
https://www.dssmith.com/designprinciples.