Thuis in een vreemd land: hoe gaan we om met Zwolse migranten?

Hayat El Mahjoubi van Travers Welzijn vertelt wat zij vanuit haar functie voor Zwolse migranten doet

ZWOLLE – Een aantal van ons kunnen het zich voorstellen, maar een heleboel anderen niet: hoe is het om terecht te komen in een samenleving waarvan men de cultuur en taal niet kent?

In Zwolle hebben we veel migranten die we op een zo goed mogelijke manier willen opvangen. Hayat El Mahjoubi van Travers Welzijn vertelt wat zij vanuit haar functie voor Zwolse migranten doet. 

‘Een onderdeel van mijn werk is preventie. Vanuit die taak hebben we kortgeleden de interculturele frontlinie opgezet. Met het uitbreken van het coronavirus, werden onze bezoekvrouwen (vrouwen met diverse achtergronden die contact onderhouden met migranten) overspoeld met vragen van angstige migranten. De Rijksoverheid communiceert vooral op het niveau van de gemiddelde Nederlander. Je kunt je daarom misschien voorstellen dat de boodschappen totaal niet begrepen werden door mensen die de taal niet machtig zijn. Daardoor waren deze bezoekvrouwen hun enige anker in deze onzekere tijd.’ 

Overspoeld door vragen

‘De bezoekvrouwen werden ook met vragen geconfronteerd waar ze niet gelijk een antwoord op hadden: hoe gaan we bijvoorbeeld om met mensen die graag in hun eigen land begraven willen worden en overlijden tijdens de coronacrisis? Kunnen rituelen met overleden mensen nog doorgaan als ze overleden zijn aan corona? Om deze en de vele andere vragen te kunnen beantwoorden hebben we toen de interculturele frontlinie opgezet. Deze frontlinie bestaat uit contactpersonen van verschillende instanties die vragen kunnen beantwoorden van migranten.’

Betrouwbare informatie

‘Uiteindelijk hebben we een informatiekaart aangemaakt waarin we linken naar allerlei verschillende filmpjes met informatie over het coronavirus en betrouwbare websites. Beide in hun eigen taal. Deze informatiekaarten hebben we doorgestuurd naar de contactpersonen van migranten. Daarnaast hebben we flyers uitgedeeld op plekken waar migranten veel komen: moskeeën, wijkcentra, toko’s, portiekflats, etc. Migranten maken namelijk minder gebruik van kanalen en middelen waar wij gebruik van maken. Naast de informatiekaart hebben we nog een telefoonlijn opgezet met meertalige professionals, waar mensen naartoe kunnen bellen als ze een antwoord willen op hun vraag.’

Ook na de coronacrisis

‘De interculturele frontlinie werkt zo goed, dat we dit ook na de coronacrisis door willen zetten. Er wordt namelijk in Nederland nog veel belangrijke informatie gecommuniceerd die deze mensen niet begrijpen. Bovendien hebben zij ook allerlei vragen waar ze zelf geen antwoord op kunnen vinden.’ 

Verbinden van mensen

‘Ik vind het heel betekenisvol werk, omdat je echt iets kunt toevoegen en kunt bijdragen aan het geluk van mensen. En dat geeft een goed gevoel. Het verbinden van mensen levert zoveel op. Niet alleen voor hen, maar voor de hele samenleving.’

Wie weleens belangrijke informatie mist, omdat hij of zij de Nederlandse taal niet goed begrijpt? Die is niet de enige! Dit is een probleem dat er al heel lang is, maar juist meer naar voren komt door de coronacrisis. Contactpersonen van migranten werden overspoeld met vragen, iets waar een oplossing voor verzonnen moest worden. Hayat El Mahjoubi zette daarom samen met haar collega’s van WijZ Welzijn en ZwolleDoet! de interculturele frontlinie op: ‘Bij de interculturele frontlinie kunnen mensen terecht met allerlei vragen, zowel over de coronacrisis als andere zaken. Wie bijvoorbeeld een vraag heeft over het begraven van een dierbaar persoon in het land van herkomst, maar niet weet of dat kan door de coronacrisis. Of wie graag informatie wil over de coronamaatregelen. Evenwel zich afvraagt hoe hij of zij in contact komt met andere mensen in je wijk, WijZ helpt hen graag verder in de eigen taal. Dit mag ook anoniem. Bel naar 06-41768535 voor meer informatie.’